Blog magyarul tanulóknak - Blog for learners of Hungarian

Egy kis magyar

Egy kis magyar

A magyarok borfogyasztási szokásai

NEHÉZ

2018. április 10. - egykismagyar

 PDF-formátum: ITT.

„Aki a jó bort szereti, rossz ember nem lehet” – tartja a magyar mondás. A bor a magyar gasztronómia és kultúra szerves része, 2017-ben pedig 1500 fős, reprezentatív felmérés is készült a magyar borpiacról és a magyarok borfogyasztási szokásairól. A résztvevőket nem csak arról kérdezték, hogy mikor és milyen bort fogyasztanak, hanem például arról is, hogy milyen szempontok alapján választanak bort. Következzenek az eredmények.

A felnőtt magyar fogyasztók fele legalább havonta borozik

A felnőtt lakosság 66%-a fogyaszt bort, 22%-uk hetente legalább egyszer, és ők isszák a teljes Magyarországon fogyasztott bormennyiség közel háromnegyedét. A lakosság fele (48%) legalább havi gyakorisággal iszik bort. Azok, akik nem isznak, általában a bor ízét nem kedvelik, vagy semmilyen alkoholt nem fogyasztanak.

A legtöbb fogyasztó az 50-65 éves korosztály tagja, s a legtöbb bort is ez a korcsoport fogyasztja, (36,4 l/év), a teljes értékesített mennyiség egyharmadát ők vásárolják.

Szeretjük a hazai bort

A magyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai borokat a külföldiekkel szemben: a borszeretők közel háromnegyede (74%) egyáltalán nem iszik külföldi bort. A külföldi borok mennyisége az összfogyasztás 10%-át sem teszi ki.

Nem csak a magyar borokat, de a magyar borvidékeket is szeretjük, a legismertebb borvidékek: Tokaj, Eger, Badacsony, Villány, Sopron, Balaton és Szekszárd. A fogyasztók leginkább a Tokaji (58%) és Egri (53%) borvidéket látogatnák meg. A Badacsony (26%) és a vörösborairól ismert Villány (21%) a harmadik, illetve negyedik helyen áll. Sopron a válaszok 9%-ában, a Balaton 8%-ában, Szekszárd 7%-ában szerepel.

Édeset? Szárazat?

Közel azonos mennyiségű édesebb és szárazabb bort iszunk. Az édes és félédes borokat azok választják szívesebben, akik ritkábban bontanak palackot. Akik többet boroznak, nagyobb arányban fogyasztanak száraz, félszáraz bort.

Az ízválasztás régiónként is változik. A száraz borokat részesítik előnyben a Nyugat- és a Dél Dunántúl lakói, a középső és az északi országrészben már inkább félszáraz/félédes borokat kedvelik, míg a déli, délkeleti területeken élők szívesebben kortyolnak édesebb borokat.

A bormennyiség 60%-a tisztán fogy el, a fröccs 30%, a forralt bor 3% körül van. A fiatalok gyakran keverik a bort valamilyen üdítővel, tipikusan vörösbort kólával.

Hol vásárolunk és hogyan választunk?

A hazai hiper- és szupermarketekben vásároljuk meg az asztalunkra kerülő borok felét. A borászatoktól közvetlenül beszerzett mennyiség 10%-ot tesz ki, míg borszaküzletekben a teljes mennyiség 5%-át vásároljuk a kutatás szerint. Hazánkban ma még igen kevesen rendelnek bort webáruházból, ennek ellenére az összes borfogyasztó 13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort.

A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe és az ára. A fogyasztó ezután veszi figyelembe a bor egyéb tulajdonságait, mint például a borvidéket, szőlőfajtát, földrajzi eredetet. Ezt követi a szakértők ajánlása, a palack formája, a díjak és a reklám.

A bor mint a családi pillanatok, a baráti beszélgetések itala

A bor a magyar fogyasztók számára a családi élet fontos pillanatainak és baráti beszélgetések kísérője. Amikor bort iszunk, ezt az esetek közel négyötöd részében otthon, vagy vendégségben tesszük, a megvásárolt bormennyiség kétharmadát a családdal vagy a barátokkal közösen fogyasztjuk el. A magyarok szerint a bor kiváló ajándék, a megvásárolt borok 13%-át ajándékba adjuk. Nagyon odafigyelünk arra, hogy ilyenkor milyen bort választunk: az ajándék borra hajlandóak vagyunk akár kétszer többet költeni.

Vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13%-át fogyasztjuk. Rendezvényeken, borfesztiválokon csupán a mennyiség 6, illetve 3%-a fogy.

A megkérdezettek szerint a mérsékelt borfogyasztás beleilleszthető az egészséges életmódba, kis mennyiségben fogyasztva lehet megfelelően élvezni, és a kulturált borfogyasztásnak semmi köze az alkoholizmushoz.

Forrás: elelmiszer.hu

Kép: Pxhere

  • szerves része – szoros kapcsolatban állnak
  • felmérés, -ek, -t, -e – kutatás
  • fogyaszt vmit – eszik, iszik
  • havi gyakorisággal – havonta
  • a teljes értékesített mennyiség – az összes eladott mennyiség
  • előnyben részesít vmit – preferál
  • összfogyasztás – teljes fogyasztás
  • 10%-át sem teszi ki – 10%-nál kevesebb
  • közel azonos – majdnem ugyanannyi
  • palackot bont – kinyit egy üveget
  • kortyol vmit – kis részletekben iszik
  • el|fogy – az összeset megeszik, megisszák, nem marad
  • közvetlenül – direkt
  • beszerzett – megvásárolt
  • szempont, -ok, -ot, -ja – kritérium
  • figyelembe vesz vmit – szem előtt tart, számol vele
  • ezt követi – ezután jön
  • négyötöd – 4/5, 80%
  • kétharmad – 2/3, 66%
  • hajlandó [van] – kész megtenni valamit
  • vendéglátóhely, -ek, -et, -e – étterem, bisztró, kocsma stb.
  • mérsékelt – itt: kevés
  • beleilleszthető – passzolni tud
  • semmi köze vmihez – nincs kapcsolat a két dolog között

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egykismagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr7413824526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása